Khamis, 14 Januari 2010

MUQADDIMAH

 SEMANGAT DALAM MENCARI ILMU PENGETAHUAN
" Berangkatlah kamu dalam keadaan ringan atau berat dan berjihadlah dengan diri dan harta kamu di jalan Allah S.W.T. "
(Surah At-Taubah 9:41)

Semangat keislaman yang tinggi sudah dapat di lihat pada setiap belia-belia di zaman para-para sahabat dimana kanak-kanak pada ketika itu sentiasa di dalam genggaman tangan kedua ibu bapa mereka bukan untuk dibelai dengan sifat kemanjaan yang berlebihan tetapi genggaman sebagai cahaya yang sentiasa menerangi hati dan jiwa anak-anak dengan kepentingan ajaran islam.
Cintailah anak-anak dengan rasa cinta berjiwa Islam semoga anak-anak juga belajar menyintai keindahan Islam. Dengan rasa Cinta Islam terdidiklah anak-anak yang berjiwa kental, semangat, kuat, sabar, sentiasa tenang untuk menghadapi segala ujian yang tiba dan tabah di uji dengan redho.
ZURIAT YANG BAIK ADALAH DARI IBU BAPA YANG SENTIASA ISTIQAMAH DENGAN BAIK. 
AMAZING RECITATION OF THE QUR'AN BY A YOUNG CHILD

SALAM DUNIA

UNTUK MENCAPAI KEJAYAAN SEBENARNYA SEMUANYA BERMULA DARIPADA MENGENAL DIRI SENDIRI TERLEBIH DAHULU. TERUTAMA DI DALAM DUNIA KEUSAHAWANAN KITA MEMANG PERLU MENGENALI DIRI SENDIRI  DAN KITA MEMANG BERNILAI TINGGI MAKA DENGAN KEWUJUDAN NILAI YANG TINGGI INI DIRI KITA AKAN DI HARGAI.
KEJAYAAN BUKAN SATU KEBETULAN..
KEMISKINAN BUKAN PENGHALANG..
KEKAYAAN BUKAN UNTUK DI BANGGAKAN..
TETAPI APA YANG UTAMA USAHA UNTUK MENCARI KEJAYAAN MENGGAPAI KEKAYAAN MEMBASMI KEMISKINAN SANGAT MEMERLUKAN KETABAHAN DAN KESABARAN.
HANYA DENGAN DOA, USAHA DAN TAWAKAL DAPAT MENGUATKAN KESABARAN DI DALAM MENGGAPAI IMPIAN YANG SEMPURNA.
SEMUA YANG KITA HASRATKAN..YANG KITA MAHU..YANG BERKEHENDAK..YANG KITA AZAM DAN TARGETKAN SERTA YANG KITA CITA-CITAKAN SEBENARNYA ADALAH DOA BERPANJANGAN YANG KITA PANJATKAN. SESUNGGUHNYA HANYA ALLAH S.W.T TEMPAT KITA BERMOHON DI MURAHKAN REZEKI YANG HALAL DAN KEKUATAN IMAN. 




  • HerbaPenawar.com Turn to the Nature for Health
  • Memimpin indutsri herba di Malaysia dari segi pengeluaran yang inovatif, berdaya maju, dan berwawasan.
  • Memberi keutamaan terhadap program peningkatan dan pembangunan usahawan.Memimpin indutsri herba di Malaysia dari segi pengeluaran yang inovatif, berdaya maju, dan berwawasan.
  • Memberi keutamaan terhadap program peningkatan dan pembangunan usahawan.
.: Objektif Syarikat :.
Menjadi pengusaha No. 1 dan penjual produk herba Muslim di seluruh Malaysia.
.: Motto Syarikat :.
” PRODUK HALAL TANGGUNGJAWAB BERSAMA “
.: Visi Syarikat :.
HPA
komited mewujudkan rangkaian produk herba sebagai satu kaedah rawatan yang berkesan.
HPA
komited menjadi pengeluar dan pemasar produk halal melalui jaringan MLM Syariah di negara ini.
HPA
komited membentuk usahawan yang dinamik, progresif dan berwibawa.
.: Misi Syarikat :.
HPA
memberi keutamaan mempelbagaikan lagi rangkaian produk-produk herba dan juga program penyelidikan yang berupaya meningkatkan lagi mutu keluaran yang berkesan dan dapat membantu melegakan jenis-jenis penyakit yang dialami.
HPA
juga memberi keutamaan mempelbagaikan keluaran produk-produk halal bagi tiga produk utama iaitu makanan kesihatan, kosmetik dan barangan keperluan harian.
HPA
menyedia dan memberi kemudahan bagi usahawan untuk terus mengembangkan pengetahuan dan memantapkan lagi perniagaan ke arah kejayaan diri, keluarga, dan masyarakat.

PELAN PEMASARAN HPA

MARI MENJANA PENDAPATAN BERSAMA HPA
Apa yang anda perlu lakukan ialah:
  1. Pertama sekali anda perlu menjadi ahli HPA melalui DuniaHerba.net.
  2. Kedua, anda perlu membeli produk HPA setiap bulan (50 Nilai Mata adalah syarat minima untuk layak mendapat bonus) di mana-mana stokis atau cawangan HPA seluruh Malaysia. Atau anda juga boleh membeli secara online melalui DuniaHerba.net. Rujuk disini. Guna, amal produk HPA yang anda telah beli. Anda juga boleh menjual jika mahu.
  3. Langkah ketiga, promosi web replika anda (contoh: www.duniaherba.net/userid_anda) secara online di internet sama ada melalui emel, forum, chat, iklan teks, banner atau apa jua cara sekalipun untuk mendapatkan downline.Dengan terlaksananya kesemua langkah di atas, anda akan menerima bonus setiap bulan daripada pihak HPA. Makin banyak anda menaja, makin besarlah bonus anda.
Jadi Ahli HPA –> Beli & Guna Produk HPA –> Menaja Menggunakan Web –> Terima Bonus

PEMASARAN HPA
Adil & Sukses
HPA menggunakan kaedah pemasaran yang berkesan untuk memastikan semua produk HPA dipasarkan ke seluruh Malaysia dan mencapai hasrat untuk menguasai pasaran global. Berikutan dengan itu, HPA telah menubuhkan syarikat pemasaran sendiri iaitu Al Wahida Marketing Sdn. Bhd. pada 1 Februari 1996 dengan No. Pendaftaran 376131-A, mendapat lesen di bawah Akta Jualan Langsung dari Kementerian Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, berfungsi untuk memasarkan produk HPA melalui konsep sistem Multi-Level Marketing (MLM). Ia merupakan satu kaedah dan strategi yang cukup berkesan untuk memperkenalkan produk-produk kepada pelanggan.

Kekuatan Plan Pemasaran HPA
1. Berteraskan prinsip ihsan
2. Keadilan pada setiap peringkat
3. Telus dan berdaya saing
4. Bebas daripada gimik, perangkap dan penindasan
5. Sesuai dengan kehendak dan cabaran MLM masa kini
6. Mampu menjana pendapatan puluhan ribu ringgit setiap bulan



Plan Pemasaran Era Baru HPA dijamin ADIL dan SUKSES.
Tawaran 11 Ganjaran Hebat Melalui Perniagaan MLM HPA. Lihat dan teliti Plan Pemasaran Hebat ini!
Anda boleh mendownload plan pemasaran (lengkap) HPA ini disini: plan_pemasaran_hpa.pdf


11 GANJARAN BONUS HEBAT HPA
1. Untung Runcit……………………………………………….20% ~ 25%
2. Bonus Prestasi Peribadi………………………………....10% ~ 20%
3. Bonus Kenaikan Pangkat……………………………..…23% ~ 35%
4. Bonus Pembelian Stabil……………………………….…5% x NM HPA
5. Bonus Kemajuan Jaringan……………………………....6% x NM HPA
6. Bonus Generasi Pangkat………………………………...26%
7. Bonus Pengarah Jati Setia……………………………….5% x NM HPA
8. Bonus Pengarah Jati Emas/Intan/Mahkota…….........15%
9. Tabung Pelancongan……………………………………...5%
10. Tabung Perlindungan Takaful………………………....RM70,000 +++
11. Bonus Agen Stok…………………………………………..11% ~ 16%


Penerangan Ringkas Tentang Plan Pemasaran HPA
Belian minima yang disyaratkan untuk anda layak menerima bonus ialah 50 Nilai Mata (NM) setiap bulan (anggaran dalam RM 100++).
Contoh Senarai Produk HPA Dengan Belian 50 NM
cth-belian-50nm.PNG
Contoh Senarai Produk HPA Dengan Belian 100 NM
cth-belian-100nm.PNG
Peratus bonus bulanan diberi berdasarkan jumlah Nilai Mata (NM) yang dikumpul secara:
  1. Timbunan
  2. Berkumpulan
  3. Tiada had masa
Jadual Nilai Mata & Peratus Bonus
jadual-bonus.PNG
PB: Pengedar Bertauliah (belum berpangkat), PLX: Pengurus Melati (pangkat pertama)
Apabila timbunan NM anda dan rangkaian anda telah melebihi 1501 NM, anda akan mencapai kenaikan pangkat yang pertama iaitu Pengurus Melati (PLX). Pangkat dan peratus bonus yang diterima adalah KEKAL dan tidak akan hilang walaupun anda tidak aktif membeli produk HPA pada bulan-bulan berikutnya.
Ada cara lain untuk mencapai kenaikan pangkat pertama tanpa perlu mengumpul 1501 NM. Caranya ialah:
1. Anda hadir program PBC
2. Dan lakukan belian bersyarat (300 NM) pada bulan yang anda hadir program PBC atau pada bulan hadapannya. Peserta program PBC boleh mengumpul 300 NM sebelum ke program PBC melalui mana-mana agen stok. Penerangan lanjut tentang program PBC ada dijelaskan disini.

Anda boleh memilih sama ada mengumpul 1501 NM ATAU sertai program PBC (beserta belian 300 NM) untuk mencapai kenaikan pangkat.
Untuk mencapai kenaikan pangkat kedua dan seterusnya, anda perlu mengembangkan jaringan berdasarkan rajah dibawah. Contohnya, anda akan naik ke pangkat kedua, PRX apabila anda berjaya melahirkan 3 orang yang berpangkat pertama dibawah anda.
pangkat-1-v2.PNG
pangkat-2-v2.PNG
pangkat-3-v2.PNG
Rajah Pemberian Bonus Dengan Hanya Menaja Seorang Setiap Bulan Dalam Jangkamasa 13 Bulan (contoh belian dengan 100 NM)
Tugas Anda:
Pertama : ahli hanya perlu menaja seorang downline dalam sebulan, sehingga bulan ke-6. Maksudnya ahli hanya perlu menaja 6 orang untuk level pertama dalam masa 6 bulan sahaja.
Kedua : ahli perlu maintain belian peribadi 100NM setiap bulan, bagi melayakkan mendapat bonus setiap bulan disamping menikmati kenaikan pangkat.

HerbaPenawar.com Turn to the Nature for Health
JIKA ANDA ingin menjana income bersama kami, teruslah mendaftar secara PERCUMA sekarang.

Untuk sebarang PERTANYAAN, PENDAPAT, PENJELASAN LEBIH LANJUT dan INGIN DAFTAR SEBAGAI AHLI ( downline ) di bawah kami sila hantar maklumat tentang anda :
  • NAMA, TELEFON, ALAMAT TETAP emelkan kepada:
nurhouri@yahoo.com 
hariharuduit@gmail.com atau hubungi kami :

MOHD MUSLIM BIN MD. YATIM
019-4606182

NUR SYUHAIRAH BINTI RIDZUWAN
016-4372572



MARI MENJANA INCOME BERSAMA KAMI DI DUNIA HERBA HPA ( KLIK SINI ).


SEMUA YANG KITA HASRATKAN..YANG KITA MAHU..YANG BERKEHENDAK..YANG KITA AZAM DAN TARGETKAN SERTA YANG KITA CITA-CITAKAN SEBENARNYA ADALAH DOA BERPANJANGAN YANG KITA PANJATKAN. SESUNGGUHNYA HANYA ALLAH S.W.T TEMPAT KITA BERMOHON DI MURAHKAN REZEKI YANG HALAL DAN KEKUATAN IMAN. 





ShoutMix chat widget

SOAL JAWAB AGAMA TENTANG HALAL DAN HARAM MLM DI MALAYSIA.

Soalan : Sekarang ini banyak jualan langsung yang menjalankan operasi di Malaysia. Apa pendirian Syarak berkenaan MLM; apa ciri-ciri MLM yang harus dan apa ciri-ciri MLM yang haram pula?

Jawapan:

Setakat sekarang ini penulis belum menemui sebarang fatwa yang jelas berkenaan Sistem Jualan Lansung MLM dari mana-mana ulamak muktabar hari ini khususnya dari Timur Tengah atau Al-Azhar sama ada mengharuskannya atau mengharamkannya. Namun secara umumnya panduan urus-niaga secara Islam telah dihuraikan oleh ulamak dengan lengkap dan panjang lebar di dalam kitab-kitab Feqah. Dengan memahami sebaik mungkin panduan tersebut, kita sebenarnya dapat mengukur sama ada suatu urus-niaga yang ditawarkan kepada kita itu (termasuklah MLM) halal atau tidak. Di sini, saya akan kemukakannya secara ringkas.

Menjadi prinsip yang diterima oleh semua ulamak bahawa dalam hal-hal keduniaan (antaranya urusan perniagaan dan jual-beli), kedudukan asal setiap perkara dan urusan yang berkait dengannya adalah harus sehingga terdapat bukti yang jelas yang menunjukkan percanggahannya dengan Syarak sama ada dari segi prinsipnya atau terlibat dengan perkara-perkara yang dilarang atau diharamkan. Oleh itu, dalam berhadapan dengan suatu perkara baru atau urusan baru yang bersifat keduniaan, yang harus diteliti ialah ada atau tidak di dalamnya sebarang unsur yang menyalahi prinsip Syarak dan unsur-unsur yang diharamkan? Jika tidak ada, maka ia dikekalkan atas kedudukan asalnya iaitu harus. Secara umumnya, perniagaan yang sah menurut Syari’at Islam ialah yang memenuhi prinsip-prinsip asas berikut;
1. Ia berasaskan akad saling meredhai antara penjual dan pembeli
2. Ia memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh Syarak ke atas suatu urusan perniagaan atau jual-beli.
3. Ia bebas sepenuhnya dari larangan-larangan Syarak iaitu perkara-perkara yang diharamkannya.

Saling meredhai

Saling meredhai bermaksud pembeli meredhai atau berpuas hati dengan barang atau produk yang diterimanya dan tidak rasa tertipu dan penjual juga meredhai dengan harga jualannya, yakni ia tidak menjual dengan terpaksa. Prinsip saling redha-meredhai ini amat penting dalam urusan perniagaan kerana Allah berfirman (yang bermaksud); “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesama kamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan saling meredhai di antara kamu” (Surah an-Nisa’, ayat 29).

Syarat-syarat bagi akad perniagaan

Bagi memastikan prinsip saling meredhai itu terlaksana, maka Syarak telah menetapkan syarat-syarat tertentu bagi setiap urusan perniagaan. Syarat-syarat ini jika dilanggari akan menyebabkan suatu urusan perniagaan tidak sah atau batal. Di antara syarat-syarat tersebut ialah;
1. Orang yang menjalankan akad perniagaan hendaklah mumayyiz, iaitu mampu membuat pertimbangan sendiri.
2. Mereka melakukan akad dengan kerelaan sendiri, iaitu tidak dipaksa melakukan akad.
3. Status barang yang diperniagakan dan harganya hendaklah diketahui dengan pasti (yakni tiada kesamaran) oleh penjual dan juga pembeli. Ini untuk mengelak dari berlakunya gharar.
4. Barangan jualan diizinkan oleh Syarak (yakni tidak tersenarai dalam barang-barang yang haram)
5. Jika urus-niaga membabitkan mata-wang hendaklah mematuhi syarat-syarat pertukaran matawang mengikut Syarak.
6. Hendaklah diselaraskan kandungan ijab dan qabul dari segi sebutan barang, harga dan sebagainya. Tidak sah aqad jual-beli yang ijab dan qabulnya tidak selaras seperti penjual berkata; “Saya jual barang ini dengan harga RM 40” dan pembeli pula berkata; “Saya beli dengan harga RM 30”.

Larangan-larangan Syarak dalam perniagaan

Setiap urusan perniagaan yang hendak diiktiraf oleh Islam juga hendaklah bebas dari sebarang unsur yang dilarang atau diharamkan oleh Syarak. Menurut Dr. Yusuf al-Qaradhawi, larangan-larangan Syarak dalam urusan perniagaan berkisar atas beberapa sebab iaitu;
a) Membantu kepada perbuatan maksiat
b) Terdapat unsur-unsur gharar atau penipuan
c) Terdapat unsur-unsur eksploitasi atau pemerasan
d) Terdapat penganiayaan terhadap salah satu pihak yang beraqad. (Al-Haram wa al-Haram Fi al-Islam, Dr. Yusof al-Qardhawi. Hlm. 242)

Lebih terperinci, antara unsur yang dilarang oleh Syarak dalam urusan perniagaan ialah;

(1) Menjalankan perniagaan yang diharamkan atau mendatangkan mudarat. Jika ada syarikat MLM yang menjual barangan/produk yang diharamkan oleh Syarak atau mendatangkan mudarat kepada manusia, maka tidak harus syarikat tersebut disertai oleh orang Islam sama ada sebagai pembeli, pengedar, penaja atau sebagainya.

(2) Al-Gharar; iaitu menjalankan urus-niaga dalam kesamaran iaitu tanpa dipastikan dengan tepat barangan/produk yang terlibat dan harganya sama ada oleh penjual atau pembeli. Para fuqaha’ sepakat menyatakan bahawa jual-beli secara gharar adalah batal atau tidak sah kerana sabit di dalam hadis; “Rasulullah s.a.w. menegah daripada jualan secara gharar” (Riwayat Imam Ahmad dan Muslim dari Abu Hurairah r.a.).

(3) Melakukan penipuan dalam urusan urus niaga. Sabda Rasulullah s.a.w.; “Sesiapa yang menipu maka ia bukan daripada golonganku” (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.). Antara contoh penipuan ialah;
( a) Membuat iklan barangan dengan memaparkan keistimewaan-keistimewaan atau ciri-ciri yang sebenarnya tidak ada pada barangan tersebut melainkan untuk menarik perhatian orang supaya membelinya semata-mata. Penipuan sebegini dinamakan at-Taghrir iaitu memperdaya.
(b) Menipu pembeli dengan menjual barang yang murah dengan harga yang terlalu tinggi dengan mengeksploit kejahilan pembeli terhadap nilai sebenar barang/produk di pasaran. Contohnya; menjual barang yang bernilai RM20 dengan harga RM100 tanpa diketahui oleh pembeli nilai sebenarnya.
(c) Menyembunyikan kecacatan barangan atau produk. Contohnya; menyembunyikan kerosakan enjin kereta yang akan dijual dan sebagainya.
(d) Mengurangi timbangan

(4) Antara yang dilarang juga di dalam perniagaan ialah melakukan penganiayaan, memeras pengguna dan merosakkan kepentingan masyarakat; antaranya dengan melakukan ihtikar (monopoli barangan; yakni menyorok barangan untuk menaikkan harganya) dan menjadi orang tengah yang memeras pengguna. Sabda Rasulullah s.a.w.; “Tidak melakukan ihtikar melainkan orang yang berdosa” (Riwayat Imam Ahmad, Muslim, Abu Daud, an-Nasaie dan Ibnu Majah dari Mu’ammar Ibn Abdillah r.a.)

Larangan-larangan di atas jika berlaku dalam urusan perniagaan akan menyebabkan perniagaan tidak sah atau sekurang-kurangnya mendatangkan dosa kepada pelakunya walaupun perniagaan masih dianggap sah.

Prinsip-prinsip di atas bersangkutan dengan perniagaan secara umum termasuklah perniagaan secara MLM. Di sana ada perkara-perkara khusus yang berkait dengan MLM yang perlukan perhuraian atau garis panduan iaitu mengenai yuran keahlian, bonus dan harga barangan/produk.

Syarat-syarat yuran keahlian

Boleh dikatakan kesemua syarikat MLM menetapkan suatu kadar yuran keahlian terhadap orang yang ingin menjadi ahli atau pengedar bagi produk-produk keluarannya. Mengenakan yuran keahlian tersebut diharuskan jika memenuhi syarat-syarat berikut;
1. Yuran tersebut tidak bertujuan untuk mengaut keuntungan dan mengambil kesempatan dari peserta.
2. Yuran tersebut bertujuan untuk menyediakan maklumat dan keterangan kepada peserta berkaitan urusan dan agenda yang akan dijalankan oleh syarikat.
3. Yuran itu tidak mengikat peserta dengan mewajibkan syarat-syarat yang zalim dan tidak bermoral, dalam erti kata lain peserta boleh menarik diri dan dalam sesetengah hal duit akan dikembalikan.
4. Yuran tersebut tidak mempengaruhi perlakuan akad yang selanjutnya semasa berurus-niaga atau berjual-beli.

Syarat-syarat di atas kita putuskan berasaskan kepada fatwa yang pernah dikeluarkan oleh Majma’ al-Fiqh terhadap soalan mengenai yuran yang dikenakan sebagai satu syarat penting sebelum berhak menyertai jualan lelongan yang diamalkan oleh syarikat-suarikat peniagaan. Mengikut fatwa tersebut, pengenaan yuran tersebut adalah harus apabila ia memenuhi syarat-syarat di atas. (Lihat; Majallah Majma’ al-Fiqh al-Islami, 1994, 2/37).

Bonus

Dicadangkan pemberian bonus dilakukan dengan menepati konsep al-Ji’alah di dalam Fiqh Islam. Al-Ji’alah bermaksud menjanjikan suatu pemberian (komisyen) kepada orang yang melakukan suatu kerja atau tugas tertentu yang sukar seperti seorang lelaki berkata; “Sesiapa dapat mengembalikan untaku yang hilang, baginya pemberian sebanyak RM 200” (Al-Majmu’, jil. 15, Bab al-Ji’alah). Al-Ji’alah adalah akad yang diharuskan dengan dalil al-Quran dan hadis, antaranya firman Allah;

“Orang-orang menteri menjawab: “Kami kehilangan cupak raja dan sesiapa yang memulangkannya akan diberi (benda-benda makanan) sebanyak muatan seekor unta, dan akulah yang menjamin pemberian itu”. (Yusuf: 72)

Menurut ulamak, keharusan al-Ji'alah terikat dengan beberapa syarat, antaranya;
1. Pihak yang berakad hendaklah terdiri dari mereka yang memiliki keahlian untuk melakukan akad.
2. Hendaklah bayaran terdiri dari nilai harta yang diketahui.
3. Hendaklah manfaat yang diperolehi menerusi kegiatan ini diketahui pada hakikatnya serta harus memanfaatkannya dari sudut Syarak.(Wahbah az-Zuhaili, 4/787)

Jadi, supaya bonus dapat menepati konsep al-Ji'alah tersebut, maka pemberian bonus oleh Syarikat MLM hendaklah berasaskan kepada manfaat/kerja yang disumbangkan oleh para pengedar atau orang terbabit dalam membantu syarikat. Nilai bonus yang dijanjikan hendaklah dinyatakan dengan pasti oleh Syarikat kepada para pengedarnya supaya ia menepati syarat yang kedua di atas.

Berdasarkan pengalaman saya dalam Syarikat HPA Industri Sdn. Bhd. (salah satu Syarikat Bumiputra Muslim yang giat menjalan perniagaan secara MLM di Malaysia), bonus yang diberikan oleh Syarikat HPA kepada pengedar-pengedarnya adalah sebagai ganjaran/upah yang dijanjikan kerana sumbangan mereka dalam melakukan perkara-perkara tersebut;
1. Memperkenalkan syarikat kepada orang ramai
2. Menaja ahli-ahli baru untuk syarikat
3. Membuat jualan produk-produk syarikat kepada orang ramai.
4. Membimbing dan memimpin anak buah (downline) untuk membina organisasi perniagaan yang kukuh. Ini terpaksa melalui proses seperti pertemuan dari masa ke semasa untuk perbincangan, perancangan, penerangan berkenaan produk dan perkembangan terbaru syarikat.

Melihat kepada kerja/manfaat yang disumbangkan oleh para pengedar seperti di atas, saya merasakan pemberian bonus oleh Syarikat HPA menepati prinsip al-Ji'alah yang diharuskan oleh Syarak tadi.

Meletakkan syarat untuk memperolehi Bonus

Menetapkan syarat tambahan -selain dari yang ditetapkan Syarak- dalam mana-mana akad perniagaan dan harta adalah harus jika syarat itu tidak melanggar hukum Syarak yang sedia termaktub dan tidak terdapat sebarang penganiayaan dan pilih kasih. Keharusan ini adalah berdasarkan hadis Nabi s.a.w.; "Orang-orang Islam terikat dengan syarat-syarat sesama mereka selama menepati yang hak (yakni hukum Allah)” (Riwayat al-Hakim dari Anas dan Aisyah r.a.).

Oleh demikian, tindakan pihak syarikat menetapkan syarat tertentu ke atas para pengedarnya untuk melayakkan mereka memperolehi bonus -jika bonus tersebut dilakukan mengikut kaedah al-Ji'alah di atas- tindakan tersebut adalah harus asalkan syarat yang ditetapkan tidak bercanggah dengan mana-mana ketetapan Syarak dan tidak bersifat pilih-kasih atau menganiayai mana-mana orang.

Harga barangan/produk

Dr. Muhammad Bakr Ismail (salah seorang ulamak dari al-Azhar, Mesir) menjelaskan dalam buku himpunan fatwanya; “Tidak ada di dalam Islam batasan tertentu bagi keuntungan (yang harus diambil dalam perniagaan atau jual-beli) mengikut pandangan yang paling soheh dari para ulamak Islam. Peniaga hendaklah menetapkan harga mengikut kadar yang diredhai olehnya dan juga diredhai oleh pembeli. Ini kerana akad jual-beli terbina di atas saling redha-meredhai antara penjual dan pembeli sebagaimana firman Allah; “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya), kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara saling redha-meredhai di antara sesama kamu”. (an-Nisa’: 29) (Lihat; Baina as-Sa-il Wa al-Faqih, Syeikh Dr. Bakar Ismail, hlm. 108).

Dari fatwa di atas kita dapat simpulkan dua perkara berkenaan penetapan harga barang/produk;
a) Tidak ada batasan tertentu dari Syarak bagi keuntungan yang harus diambil dari produk yang dijual. Jadi, penentuan harga produk/barangan terserah sepenuhnya kepada penjual/pengeluar.
b) Namun begitu, para penjual/pengeluar hendaklah mengambil kira keredhaan pengguna terhadap harga yang ditetapkan. Tidak harus ia melakukan penipuan harga atau ghabn fahisyh (yakni beza harga yang keterlaluan dari harga sebenar di pasaran) yang menyebabkan pembeli hilang perasaan redhanya terhadap jual-beli apabila mereka mengetahui nilai sebenar di pasaran. Contohnya; menjual barang yang murah dengan harga yang terlalu tinggi dengan mengeksploit kejahilan pembeli terhadap nilai sebenar barang/produk di pasaran, seperti; menjual barang yang bernilai RM20 dengan harga RM100 tanpa diketahui oleh pembeli nilai sebenarnya.

Demikianlah beberapa panduan penting untuk mengukur sama ada sesuatu MLM itu harus atau tidak di sisi Syarak. Panduan tersebut bukan sahaja berguna untuk orang ramai, tetapi juga untuk pemilik syarikat yang menjalankan MLM untuk melihat sama ada sistem yang mereka guna menepati Syariat atau tidak.

Wallahu A’lam.

RUJUKAN :-
1. Al-Haram wa al-Haram Fi al-Islam, Dr. Yusof al-Qardhawi. Hlm. 242.
2. Mu’jam Al-Mustalahat Al-Iqtisadiyyah Fi Lughatil Fuqaha’, Dr. Nazih Hamad, ter. Al-Ma’had al-‘Alami Lil Fikri al-Islami, Herndon, Virginia, U.S.A. (1993).
3. Fiqh Sunnah, Syeikh Sayyid Sabiq, ter. Al-Fath Lil ‘ilam al-‘Arabi, Kaherah, Mesir (1411/1412H)
4. Al-Fiqhul Manhaji ‘ala Mazhabil Imam as-Syafi’ie, Dr. Mustafa al-Khin, Dr. Mustafa al-Bugha dan ‘Ali Syarbaji, ter. Dar al-Qalam, Damsyiq, Syiria (1991)
5. Fiqh Islami Wa Adillatuhu, Dr. Wahbah az-Zuhaili, ter. Dar al-Fikr, Damsyiq, Syria (1885)
6. Baina as-Sa-il Wa al-Faqih, Syeikh Dr. Bakar Ismail, ter. Dar al-Manar, Mesir (1992).
7. Sistem Syarikat Jualan Lansung Di Malaysia Dari Perspektif Mualamat Islam, Muhammad Hasan Zaid bin Ramli, UKM Bangi (2002).
8. Al-Majmu, ter. Dar al-Fikr, Beirut, Lubnan (2000)
Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL at 12:11 AM [Photo]
Labels:


Tiada ulasan:

Catat Ulasan